Zawód: Youtuber

0
1967

Z czystym sumieniem można powiedzieć, że youtuber stał się rodzajem zawodu, dzięki któremu można zarobić niemałe pieniądze. Branża internetowa w ostatnim czasie rozwinęła się tyle, że osoby zamieszczające treści w tym popularnym serwisie nie muszą wspomagać się pracą na pełen etap. Co więcej, ich zarobków nie powstydziłby się najwyższej klasy biznesmen. Oczywiście nie można mierzyć wszystkich jedną miarą, a „wybicie się” w internecie jest sprawą niezwykle trudną do osiągnięcia.

 

Kim jest youtuber?

 

Nie jest to zawód oficjalny, a służy jedynie do umownego określania osób, które w pełnym wymiarze czasowym zdecydowały się poświęcić nagrywaniu filmów o różnej tematyce i publikowanie ich w serwisie YouTube, należącego do koncernu Google. Określenie „Youtuber” można zastąpić również „Menedżer treści w YouTube” lub „Social Media Manager”. Jednak w powszechnym użyciu zdecydowanie częściej można się spotkać z określeniem „Youtuber”.

 

Co robi youtuber?

 

YouTube jest serwisem, który pozwala rozwinąć skrzydła osobom zajmującym się rozmaitymi profesjami. W polskim serwisie najpopularniejsze są kanały o tematyce „beauty”, których zasięgi sięgają już ponad miliona subskrybentów. Nie mniej popularne są kanały lifestylowe, na których youtuberzy umieszczają tzw. vlogi. Vlog to nic innego jak forma pamiętnika internetowego, za pośrednictwem którego relacjonuje się codzienne życie. Niektórzy sceptycznie podchodzą do tego typu kanałów ze względu na prywatność i granicę między życiem prywatnym, a tym w sieci, która coraz częściej zanika.

 

Youtuber – człowiek orkiestra?

 

Osoby stawiające pierwsze kroki w świecie YouTube są zazwyczaj zdane na siebie. Do ich zadań należy m.in. opracowanie scenariusza filmu, zarejestrowanie go, zmontowanie video czy zajęcie się jego stroną dźwiękową.  W początkowej fazie rozwoju kanału niestety nie można liczyć na choćby najmniejsze wsparcie ze strony sponsorów, którzy chętnie wykorzystują zasięgi znanych twórców internetowych.

Czy youtuber, który posiada milion subskrybentów sam zajmuje się całą otoczką związaną z produkcją i publikacją filmów? Otóż nie. Często bywa tak, że dobrze zarabiający youtuberzy powierzają stronę techniczną swoich filmów profesjonalistom. Przeszukując treści w serwisie od razu można zauważyć, kto korzysta z pomocy montażysty czy dźwiękowca. Filmy prezentują się niezwykle profesjonalnie i niejednokrotnie przypominają produkcje telewizyjne.

 

Ile zarabia youtuber?

 

Rynek internetowy jest nieprzewidywalny. Zarobki youtuberów są bardzo rozbieżne. Wysokość wynagrodzenia nie zależy jedynie od liczby wyświetleń, choć i na tym można dobrze zarobić. Podstawą zarobków na YouTubie są treści sponsorowane. Jak to wygląda? Dana firma zgłasza się do youtubera z prośbą o ulokowanie jego produktu w swoim filmie. I tutaj zaczynają się rozbieżności. Za jednorazowe pokazanie produktu danej marki w filmie można zarobić od kilku do nawet kilkanaście tysięcy złotych. Kwota może robić wrażenie, gdyż całe zadanie polega jedynie na opowiedzeniu w kilku zdań na temat o danej marce lub samym produkcie

Oczywiście kwota proponowana przez sponsora jest uzależniona od zasięgów danego youtubera. Za treść sponsorowaną na kanale, który posiada 100 tysięcy subskrypcji nie można oczekiwać zarobków porównywalnych do treści umieszczanych na kanale z kilkoma milionami stałych widzów. Ci ostatni z kolei mogą liczyć na kontrakty opiewające nawet na ponad 100 tys. złotych, z wliczoną kampanią w mediach społecznościowych (Instagram, Facebook).

 

Najsłynniejsi polscy youtuberzy:

 

  • Stuu – kanał gamingowo-rozrywkowy – 4,1 mln subskrypcji
  • AbstrachujeTV – kanał rozrywkowy – 3,4 mln
  • Naruciak – kanał rozrywkowy – 2,8 mln
  • Planeta Faktów – kanał rozrywkowy – 2,6 mln
  • Fit Lovers – kanał rozrywkowy – 1,7 mln
  • Red Lipstick Monster – kanał beuaty – 1,4 mln
  • AdBuster – kanał rozrywkowy – 1,3 mln